Tuesday, June 14, 2011

aku tidak sempurna

maaf bila aku tidak sempurna dan maaf kerna aku begini .. maaf sebab aku menggugah iman n jiwa mu... maaf bila tidak matang & pentingkan diri sendiri...maaf atas segalanya.. terlalu banyak kekurangan diri ini.. aku butuh waktu dan ruang untuk semuanya..i'm sorry...i didn't mean to.. hei~~~ take care...

Sunday, June 12, 2011

pernah mendegar kisah si tulang rusuk?~~~

Ini lah kisah si tulang rusuk... fahami dan hayati.....

WANITA : Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?

LELAKI : Kamu!!!

WANITA : Menurut kamu, saya ini siapa?

LELAKI : (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti).Kamu, tulang rusukku!

Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lenatidur, Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa. Semua LELAKI mencari tulang rusuknya yang hilang dan saat menemukan wanita untuknya,tidak lagi merasakan sakit di hatinya...

Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuksementara. Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kesibukan masing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup mereka menjadimembosankan.

Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dancinta satu sama lain. Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai menjadi semakin panas. Pada suatu hari pada akhir sebuahpertengkaran WANITA lari keluar rumah.

Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak "Kamu tidak cintakan sayalagi!!!". LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara spontan juga berteriak "Saya menyesali perkahwinan ini! Kamu ternyata bukan tulangrusukku!!!"

Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa saat. LELAKImenyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi seperti air yang telah tertumpah tidak mungkin untuk diceduk kembali. Dengan berlinang air mata,WANITA kembali ke rumah dan mengambil barang-barangnya, bertekad untukberpisah.

"Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi. Biarkan kita berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing".

Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusahamencari khabar akan kehidupan WANITA. WANITA pernah ke luar negeri tetapisudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang asing dan bercerai.LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITA tidak menunggu, sepertinya.

Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan merasakan sakit di hatinya. Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia merindukanWANITA.

Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport, tempat di manabanyak terjadi pertemuan dan perpisahan, mereka dipisahkan hanya oleh sebuah dinding pembatas.

LELAKI : Apa khabar?

WANITA : Baik... kamu sudah menemui tulang rusukmu yang hilang?

LELAKI : Belum.

WANITA : Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan berikut. Saya akan kembali 2 minggu lagi. Telefon saya kalau kamu berkesempatan. Kamutahu nombor telepon saya kan?Tidak ada yang berubah.

WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz "Selamat tinggal..."

Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah salahseorang korban Menara WTC. Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinyadan kembali merasakan sakit dihatinya. Akhirnya dia sedar bahwa sakit itu adalah kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah dengan bodohnyadia patahkan.......

Kita menempiaskan 99% kemarahan walau kepada orang yang paling kitacintai. Dan akibatnya adalah penyesalan. Seringkali penyesalan itu datang di kemudiannya, akibatnya setelah kita menyedari kesalahan kita, semuasudah terlambat....

Kerana itu, jagalah dan sayangilah orang yang dicintai dengan sepenuhhati... Sebelum mengucapkan sesuatu berfikirlah dahulu, apakah kata kata yang kamu ucapkan akan menyakiti orang yang dicintai? Kira merasakan akanmenyakitinya, sebaiknya jangan pernah dilafazkan. Kerana semakin besarrisiko untuk kehilangan orang yang dicintai.

Jadi berfikirlah, apakah kata-kata yang akan dilafazkan sebanding dengan akibat yang akan diterima??


ps: bila cinta di uji, berhati2 la dengan lidah mu.. kerna ia bisa menyakitkan hatimu selama-lamanya...bah kan lebih bisa dari sembilu... hati yang sakit memerlukan masa yang lama dan penawar yang sesuai.. Jika di hati masih ada sayang, ungkap kan lah.. jangan di ikutkan ego itu.. kerna mungkin kita akan merasa menyesal dan sakit hati untuk jangka masa yang ppanjang.. Ya Allah berkatilah hidup orang-orang disekeliling ku.. amin~~~

Tanda2 hati kita Keras..

Assalamualaikum.. hm.. ari nie terbaca beberapa artikel yang ku rasakan pernah berlaku dalam hidup ku sebagai insan yang penuh kejahilan di muka bumi.. so, sama2 renungkan.. pernah terjadi dalam hidup kita atau sebaliknya.. Moga Allah memberkati kita semua Insyaallah..
ok...Hati adalah sumber ilham dan pertimbangan. Ia juga adalah tempat lahirnya cinta dan benci, keimanan dan kekufuran, taubat dan sikap degil serta ketenangan dan kebimbangan.
Hati merupakan sumber kebahagiaan jika kita mampu membersihkannya namun sebaliknya ia merupakan sumber bencana jika kita gemar menodainya. Aktiviti yang dilakukan sering berpunca daripada lurus atau bengkoknya hati.
Abu Hurairah r.a. berkata, "Hati adalah raja, sedangkan anggota badan adalah tentera. Jika raja itu baik, maka akan baik pula lah tenteranya. Jika raja itu buruk, maka akan buruk pula tenteranya".
Hati yang keras mempunyai tanda-tanda yang boleh dikenali, di antara yang terpenting adalah seperti berikut:
01.Malas melakukan ketaatan dan amal kebajikan.
Terutamanya malas untuk melaksanakan ibadah, malah mungkin memandang ringan. Misalnya tidak serius dalam menunaikan solat, atau berasa berat dan enggan melaksanakan ibadah-ibadah sunat. Allah telah menyifatkan kaum munafik dalam firman-Nya yang bermaksud;
"Dan mereka tidak mengerjakan sembahyang, melainkan dengan malas dan tidak (pula) menafkahkan (harta) mereka, melainkan dengan rasa enggan." - [Surah At-Taubah:54]
02.Tidak berasa gerun dengan ayat al-Quran.
Ketika disampaikan ayat-ayat yang berkenaan dengan janji dan ancaman Allah, hatinya tidak terpengaruh sama sekali. Mereka juga lalai daripada membaca al-Quran serta mendengarkannya. Bahkan enggan dan berpaling daripadanya. Sedangkan Allah S.W.T memberikan peringatan;
"Maka beri peringatanlah dengan al-Quran orang yang takut dengan ancaman-Ku." (Surah Al-Qaf, ayat 45)
03.Berlebihan mencintai dunia dan melupakan akhirat.
Segala keinginannya tertumpu untuk urusan dunia semata-mata. Segala sesuatu ditimbang dari segi keperluan dunia. Cinta, benci dan hubungan sesama manusia hanya untuk urusan dunia sahaja. Penghujungnya jadilah dia seorang yang dengki, ego, individulistik, bakhil serta tamak terhadap dunia.
04.Kurang mengagungkan Allah.
Sehingga hilang rasa cemburu dalam hati, kekuatan iman menjadi lemah, tidak marah ketika larangan Allah diperlekehkan orang lain, tidak mengamal yang makruf serta tidak peduli terhadap segala kemaksiatan dan dosa.

ps:Ya Allah aku menyayangi mereka orang di sekeliling ku terutama keluarga ku,sahabat2 ku dan kekasihku serta kenalan2 yang baru ku kenali.. Kau bahgiakan lah hidup mereka Ya Allah dan Jaga la hati mereka agar tidak terluka dan jangan sesekali Kau abaikan mereka Ya Allah . sesungguhnya YA Khaliq Ya Rahman Ya Rahim..daripada Kau kami datang.. dengan Kau jua kami kembali.. ....

Tuesday, June 7, 2011

sutera Bidadari

Sutera Bidadari is the 5th novel continues from triology 'Bagaikan Puteri' and ' Cinta Sufi'... My lovely novel from Ramlee Awang Murshid. novelis triller yang aku sangat suka..
jalan cerita dalam setiap novel yang dihasilkan berlainan daripada novel2 yang pernah dihasilkan di Malaysia selaian dari HLovate. (sorry la lau terover hihihihihi die hard fans)..
ok back to diz new novel.. setahun aku menunggu sambungan cerita ini selepas 'Cinta Sufi'.. akhirnya masa cuti konvo bebaru nie. aku g Kinokuya dengan mak (ala yang di KLCC tu). pastu benda pertama aku cari ialah "Sutera Bidadari".. ok ginie ceritanya.. . dari novel sebelum nie..laksamana sunan injured teruk so, hang tuah bawa bersembunyi di sebalik tasik hulu melaka untuk rawatan.. (part bes masa ada 2 naga cover dorg)...now sambungannya.
> Saifudin -muncul semula dari tasik itu..dan memulakan pengembaraan ke Negara Atas Angin untuk memburu taghut durjana..biarpun perjalanannya penuh pancaroba tetapi Laksamana Sunan tetap berazam dan bertawakal memburu musuh yang telah banyak menyesatkan manusia...<3 <3 <3
ada beberapa watak baru macam Sang Dewi dan Saifullah. dari abad yang berbeza.. actually kesinambungan dari misteri dari novel ' Cinta Sang Ratu' dan seterusnya.. paling aku x sangka ada juga muncul watak haryani sekejap.. hm.. cam panjang ag novel nie tau.. x pun novel selepas ini novel terakhir bagi cerita laksamana sunan.. mungkin...dan paling aku suka bila watak aku (perasan!!!) rupanya masih bernyawa... wa.. suka~~ sang ratu itu adalah sang dewi... :o :o :O :O.......

p/s: ak takut sesuatu tapi aku kena yakin dan berdepan dengannya.. moga kali ini takdir memihak pada ku... insyaallah..  &

 Ya Allah kuatkan lah hati ku dan hatinya.. dan panjangkan lah jodoh kami.. dan berikan kami kebahgiaan itu .. dan peliharalah dirinya dari rasa kecewa ya Allah Ya tuhanku..amin~~~



Kehidupan ini singkat hakikatnya..

assalamualaikum wbt.. pembuka bicara .. hehhehe.. dah lama sangat x update blog ini.. hm.. hari nie saya keja ok.. mood 'sebagai manusia aku sayang padamu'.. alhamdulillah Allah mengurniakan perasaan ini kepada diriku agar menyanyangi manusia..(di sini dalam erti kata lain. bukan cinta antara lelaki dan perempuan).. baru2 nie.. terima khabar tentang pemergian sahabat adik dan nenek kawan buat selama-lamanya.. siapa sangka sahabat adik ini baru sahaja berumur 19 tahun telah menemui ajal apabila terlibat dengan satu kemalangan di semenanjung. walaupun kenal gitu-gitu jak dengan arwah..saya tetap merasa kehilangan salah seorang saudara di hati.. terasa sedih dan sayu bila melihat di facebook.. ramai sahabat dan ahli keluarga arwah meratapi dan tidak putus2 mendoakan agar rohnya di tempatkan dikalangan orang beriman.. minta diampunkan dosanya.. minta dikurangkan seksaannya. dan tidak pututs2 juga kata rindu diberikan kepada arwah kerna arwah nie sepanjang hayatnya adalah insan yang baik.. good friend..good son.. good lover and so on.. terkesan di hati atas pemergiannya.. sayu hati ni melihat ayat2 girlfriend arwah dan ahli keluarga arwah.. dan kemudian berita kematian nenek kepada kenalan baru..dan terdetik di hati.. ajal ini akan tiba bila-bila masa sahaja..tidak kira usia muda atau tua dalam apa jua cara sekali pun.. accident.. sakit..dibunuh.. terbunuh.. lemas..dan lain-lain..terus timbul rasa insaf dan penyesalan di hati.. kerana terlalu leka dengan dunia yang fana dan hanya sementara sahaja ini.. ;( ;( ;(.. kerna terlalu lalai dengan kehidupan yang belum pasti.. kita mengabaikan kehidupan akhirat yang kekal.... teringat kata2 seseorang , " HIDUP KITA INI SINGKAT.. SESINGKAT MASA ANTARA AZAN DAN IQAMAT..BEGITULAH KEHIDUPAN KITA"..
apa2pun.. hukumnya sunat mengingati kematian..supaya kita sentiasa ingat Allah..

Sunday, June 5, 2011

Hujung minggu ku

Cuaca mendung.... Alone... tengok Ayat-ayat cinta.. baca Sutera Bidadari...My faveret Novel.. LAksamana Sunan.. My Lovely heart busy dengan kursus.. :( :( xpa la.. mak cakap she cook ambuyat... arrrrrr!!!!! jeles... huhuhu.. 
dengar lagu nie.. atas permintaan seorang lelaki yang menyayangi aku..dia suru aku nyanyi lagu nie.. errrkkk!!! aku x reti mo nyanyi.. suara pun x sedap.. sekadar humming boleh. la.. sorry ya my lovely heart.. i try my bes..i dedicate diz song to u.. :)

Saturday, June 4, 2011

konvo Ku yang Pertama...

Baru jak selesai konvokesyen di dewan jubli perak, kuantan pahang.. pergh...!! memang penat.. penat berdiri n menunggu.. tapi apa2pun  bes dapat jumpa kawan2 lama.. n kawan bek ak.. TQ my BFF.. i love you..
n my mom n brother.. tq... <3 <3 <3 <3 
 mak 1st time nek plusliner bus..
 sul cover.. hahha
 zira,fara,zai,iera mera BFF
 ct, fara,
 iera,ct, fara
 best student untuk batch july 2007.. aka my BFF n roomate
 my lovely mom...

Diz is for you mom.. thanx for evertyhing.. and also for my abah who can't make it to be here with us.. TQ.. yeahhh!!! 
and i also want to dedicate my LOvely THAnx to
 my brothers n sister.. syamsul,Nabilah,sayyidi ( ilove u)
& famili including kak sawia (my loyal maid)
My cousins.. specially Nurul, mira,usnie,abg harry, nijam. pipi.isyam ( i heart u)
my BFF hanisah.faeid, iera, fara (u owez b my side)
dan semua yang terlibat..
dan also to my lovely heart.. walaupun kehadiran mu masih baru..thanx for d wish n pray...I LOVE You..